دوشنبه ۲۴ شهریور ۰۴

آرشیو تیر ماه 1399

در اينجا بهترين شهرها وكشورها را بريا سفر و گردشگري معرفي مي‌كنيم

قيف فروش چيست و چطور كسب و كارمان را متحول مي‌كند؟

۶۰ بازديد

در دنيايي كه براي هر محصول يا خدمات هزارارن رقيب وجود دارد، يافتن مشتري و فروش محصولات بسيار دشوارتر از گذشته شده و ديگر كيفيت به تنهايي نمي‌تواند نظر مشتري‌ها را جلب كند. علم تجارت و بازاريابي روش‌هاي بسياري براي فروش پيشنهاد مي‌كند؛ قيف فروش مبحث اين مقاله و يكي از صدها روش موثر در بازاريابي است كه مي‌تواند منجر به جذب مشتري شود. تبليغات گسترده، ديجيتال ماركتينگ و صدها روش ديگر همگي براي تنگتر كردن عرصه رقابت بين كسب و كارها طراحي شده اند و تنها كساني برنده اين كارزار خواهند شد كه روش‌هاي اصولي را پيش گيرند!

 

قيف فروش

 

قيف فروش چيست؟

قيف فروش "Sales Funnel" اصطلاحي است كه در بازاريابي كاربرد دارد و مدلي براي درك بهتر فرايند فروش است. قيف فروش تمام مراحل و پروسه شناسايي هدف تا تبديل شدن به يك مشتري واقعي را شامل مي‌‌شود. در مدل بازاريابي Sales Funnel همه چيز از يك سرنخ شروع شده و در نهايت تا تبديل شدن به خريدار واقعي و وفادار ادامه مي يابد.
براي درك بهتر موضوع بهتر است مثالي ساده را پيش بكشيم. دهانه‌هاي ورودي و خروجي يك قيف را تصور كنيد، با اينكه دهانه ورودي گنجايش زيادي دارد و اما خروجي آن بسيار كمتر است. اين موضوع شباهت بسياري به مباحث بازاريابي دارد كه هر كسب و كار براي عرضه محصولات و خدماتش با افراد بسياري در ارتباط است. اما تعداد بسيار كمي از جامعه هدف اقدام به خريد محصولات و خدمات مي‌كنند. به همين دليل نام قيف را براي اين مدل بازاريابي انتخاب كرده‌اند.
در دنياي بازاريابي اصطلاحات مشابه ديگري نيز وجود دارند كه برگرفته از همين قيف فروش هستند. براي نمونه مي‌توان به قيف بازاريابي (Marketing Funnel) يا قيف درآمد (Revenue Funnel) اشاره كرد. همه اين نام‌ها و مدل‌ها مي‌خواهند اين حقيقت را بيان كنند كه پروسه توليد تا فروش و درآمد‌زايي چقدر دشوار است!

 

 

براي آشنايي با Sales Funnel بهتر است ابتدا اصطلاحات مربوط به آن را توضيح دهيم تا حرفه‌اي تر به ماجرا وارد شويم. در اين مدل بازاريابي با سه نوع مخاطب روبرو هستيم كه عبارتنداز:
ــ "Leads" به معناي سرنخ يا همان افراد راغب و متمايل به كسب و كار و خدمات يا محصولات.
ــ "Prospects" به مشتري‌هاي بالقوه اشاره دارد كه شانس خريدار بودنشان بالاست.
ــ "Customers" كه مشتري‌هاي واقعي هستند و كالا يا خدمات را خريد كرده اند.

همانطور كه مي‌بينيد در فرايند فروش با سه نوع مشتري سر و كار داريم كه از يك سرنخ شروع شده و تا خريدار شدن واقعي راهي دراز در پيش است. همه چيز از يك ليد يا سرنخ شروع مي‌شود! همه افرادي كه به تبليغات، خدمات، محصول، كالا و يا كسب و كارتان واكنش نشان داده و يا به نوعي با شما در ارتباط هستند در دسته سرنخ‌ها قرار مي‌گيرند كه ما آنرا دهانه بزرگتر قيف تصور مي‌كنيم.
دسته دوم كه در نيمه‌هاي قيف فروش قرار مي‌گيرند و به نوعي فيلتر شده و تعدادشان از Lead ها كمتر است در دسته Prospects مشتري هاي بالقوه قرار مي‌گيرند كه احتمال دارد به مشتري واقعي تبديل شوند. در اين مرحله نيز با فيلتر شدن و گذشتن از سد فيلترهايي، تعداد زيادي از مشتري ها از خريد منصرف مي‌شوند تا در نهايت همان مشتري‌هايي كه از دهانه باريك قيف عبور كرده‌اند باقي بمانند كه به آنها Customers مشتري واقعي مي‌گويند.
ايده آل‌ترين حالت براي يك قيف فروش اين است كه استوانه فروش باشد نه قيف! يعني همه افرادي كه سرنخ هستند به مشتري واقعي بدل شوند. البته مي شود گفت چنين چيزي غير ممكن است. شايد بپرسيد پس در اين ميان نقش بازارياب‌ها و متخصصين فروش محصولات چيست؟
اگر مطلب را تا انتها دنبال كنيد متوجه نقش و اهميت آنها خواهيد شد اما در اينجا به پاسخي كوتاه بسنده مي‌كنيم. در اين فرايند متخصصين بازاريابي مي‌بايست با ارائه راهكارهايي مشتري را به همان سمتي هدايت كنند كه از دهانه باريك قيف مي‌گذرد، به بيان ساده تر مشتري بايد از لحاظ رواني آماده خريد شود! اين كار با روش هايي مثل معرفي محصولات، مزيت ها، مقايسه با رقبا و ... انجام مي‌گيرد.
اگر به دنبال ساخت و اجراي قيف فروش براي كسب و كار خودتان هستيد بايد گفت تصميمي هوشمندانه گرفته‌ايد. اما بگذاريد دوستانه بگويم دنبال يك طرح جامع و از پيش تعيين شده براي اجرا نباشيد. Sales Funnel براي هر كسب و كار متفاوت است. شما مي‌توانيد با توجه به دانش خود در كسب و كارتان و كمك گرفتن از متخصصين بازاريابي قيف فروش خود را طرح ريزي كنيد. ما در اينجا مدل كلي را بيان مي‌كنيم و شما با توجه به جامه هدف و خدماتتان مي توانيد آنرا براي كسب و كارتان بهينه كنيد.
شايد هنوز هم مردد هستيد كه به طراحي قيف فروش براي كسب و كارتان نياز داريد يا نه، بگذاريد با هم مزيت هاي Sales Funnel را مرور كنيم تا در مرحله بعدي اجراي اين مدل بازاريابي را شرح دهيم.

 

قيف فروش


مزايا و اهميت قيف فروش در كسب‌و‌كارها

همانطور كه متوجه شديد قيف فروش از آشنايي يك مشتري شروع شده و تا تبديل شدن به يك خريدار ادامه مي يابد و حتي بعد از خريد نيز تمام نشده و تا زماني كه فرد با آن كسب و كار در ارتباط است ادامه دارد.

- شناسايي مشتري واقعي

به كمك اين شيوه بازاريابي مي‌توانيد مشتري‌هاي واقعي خود را از بين افرادي كه تنها از روي كنجكاوري يا نياز، آگهي شما را خوانده يا وارد وب سايت تان شده اند و ... جدا كنيد.

- پيش‌بيني بازار

قيف فروش اين امكان را به شما مي‌دهد تا در هر مرحله بتوانيد مشتري هاي بلقوه و مشتري‌هاي واقعي را اندازه گيري كنيد و همواره بر ميزان فروش نظارت داشته باشيد و از همه مهمتر بتوانيد پيش بيني از بازار آينده داشته باشيد. مي‌توانيد ميزان فروشتان در هر دوره را اندازه بگيرد و تخميني از آينده داشته باشيد.

- شناسايي موانع

با نگاهي با ميزان سرنخ‌ها، مشتري‌هاي بلقوه و مشتري‌هاي واقعي در هر دوره مي‌توانيد موانع موجود در مسير بازاريابي و فروش را شناسايي كنيد و با برداشتن موانع فروشتان را بيشتر كنيد.

- بازاريابي موثر

با استفاده از قيف فروش مي‌توانيد بفهميد كه مشتري‌هاي شما از كدام محله، شهر يا كشور هستند و از كدام مناطق مشتري نداريد. بنابراين مي توانيد استراتژي بهتري براي تبليغات و آگاه سازي مشتري به كار ببريد و تعداد مشتري‌هاي واقعي را به بيشترين ميزان برسانيد.

- شناسايي ذائقه مشتري

اگر دقت كرده باشيد بيشتر مردم تقريبا مثل هم فكر و رفتار مي‌كنند براي همين است كه هر بار يك چيز مد مي‌شود! قيف فروش كمك مي‌كند تا با بررسي رفتار مشتري‌هايي كه به كسب و كارتان جذب شده‌اند و فهميدن اينكه از چه چيزي خوششان آمده، متوجه سليقه جامعه هدف شويد و بر اساس آن آگهي‌هاي بعدي تان را تنظيم ‌كنيد تا افراد بيشتري جذب شوند.

 

قيف فروش


مراحل قيف فروش كه هر مشتري آن را طي مي‌كند

اگر بخواهيم قيف فروش را مرحله بندي كنيم، يك سرنخ بايد مراحل زير را دنبال كند تا به مشتري واقعي بدل شود.
1. ايجاد آگاهي: هيچ كسي نمي‌تواند محصولي را به كسي بفروشد كه خريدار هيچ آگاهي از آن ندارد. شما بايد در مشتري‌هاي خود آگاهي ايجاد كنيد به اين معنا كه آنها را از حضور خود آگاه كنيد و كسب و كارتان را معرفي كنيد.


2. كسب اطلاعات و پيدايش علاقه‌مند: پس از آنكه مشتري‌ها از حضورتان آگاه شدند مي بايست با آموزش‌هايي كه در قالب تبليغات، بنر، يا هر محتوايي كه ارائه مي‌دهيد، به آنها مزاياي خدمات و محصولاتتان را بفهمانيد. لازم است مشتري بداند كه شما قرار است چه گرهي از مشكلاتشان باز كنيد تا به خدماتتان علاقمند شوند.


3. ارزيابي محصول يا خدمت: در اين مرحله مشتري‌هايي كه به خدماتتان احساس نياز مي كنند شروع به ارزيابي شما مي كنند، بنابراين بايد زمينه براي ارزيابي فراهم باشد. كه اين كار را هم به كمك تبليغات موثر مي‌توانيد انجام دهيد. سعي كنيد برتري‌هاي خود نسبت به رقبا را، براي سنجش به مشتري عرضه داريد و هيچ وقت رقبا را تخريب نكنيد!


4. تصميم گيري: در اين مرحله هنوز هم مشتري مردد است كه آيا از شما خريد كند يا نه؟ شما بايد تمام اطلاعات لازم در مورد محصول خود را در اختيار مشتري قرار دهيد تا هيچ جاي مبهمي باقي نماند و مشتري براي يافتن پاسخ سوالاتش به سراغ رقباي شما نرود. اين مرحله بسيار مهم است.


5. اقدام به خريد: مهمترين مرحله در قيف فروش همين مرحله اقدام به خريد است! مشتري‌هايي كه به اين مرحله رسيده‌اند تصميم خود را براي خريد گرفته‌اند، اما هنوز ترديد دارند، براي آنكه آنها را مصمم به خريد كنيد بايد ضربه نهايي را بزنيد و با يك پيشنهاد هوشمندانه مثل تخفيف يا هر چيز ديگري مشتري را مصمم به خريد كنيد.


6. تبديل شدن به مشتري وفادار و انجام خريد مجدد: تداوم يك كسب و كار به داشتن مشتري‌هاي وفادارش وابسته است و براي اينكه يك مشتري وفادار بماند، لازم است تا خدمات پس از فروش مثل گارانتي و پشتيباني يا پاسخ به سوالات، را به بهترين شكل انجام دهيد.
همه مراحلي كه بيان شد را به صورت عمومي در هر كسب و كاري مي شود اجرا كرد. بسته به شرايط و نوع خدمات مي‌توان بر اين موارد افزود يا از آنها كم كرد.

 

سخن پاياني
با اينكه مهم ترين عامل در تجارت، كيفيت و قيمت نهايي محصولات يا خدمات است، اما به روش‌هاي مختلف بازاريابي مي توان در سطح بالاتري به رقابت پرداخت و با استفاده از شيوه‌هاي مختلف فروش محصولات را به بيشترين حد رسانيد. قيف فروش روشي براي تبديل يك مشتري احتمالي به مشتري واقعي و وفادار است. به كمك اين روش مي توان قشر بي اطلاع از خدماتمان را هدف قرار دهيم و با آگاهي و آموزش، آنها را به سمت خريد سوق دهيم.
آيا شما تا كنون از Sales Funnel براي بازاريابي محصولاتتان استفاده كرده ايد؟ اگر روش خلاقانه ديگري براي بازاريابي داريد مي‌توانيد در بخش ديدگاه‌ها با ما و ديگران به اشتراك بگذاريد.

منبع: كارسازشو

راهنماي جامع بازاريابيb2b

۶۲ بازديد

راهنما جامع بازاريابي B2B

 

بازاريابي Business to Business چيست؟

بازاريابي B2B يا بازاريابي صنعتي يكي از انواع بازاريابي است كه قدمت بسيار زيادي دارد. شايد تاريخچه اين نوع بازاريابي براي شما جالب باشد.
«در واقع بازاريابي B2B از همان روزهاي اوليه زندگي بشر پديد آمد؛ درست زماني‌كه انسان‌هاي نخستين براي تامين نياز‌هاي‌شان سعي كرده‌اند تا كالاهاي مورد نيازشان را مبادله كنند»
بازاريابي B2B (به اين بازاريابي، بازاريابي تجارت به تجارت هم گفته مي‌شود) سعي مي‌كند تا محصولات يا خدماتي را به ديگر شركت‌ها عرضه كند كه آن شركت‌هاي جديد، كالاهاي خود را به شركت يا مشتري ديگري مي‌فروشند. البته اين نكته را هم در نظر داشته باشيد كه شركت‌هاي صنعتي و بزرگ، تعداد مشتريان زيادي ندارند، اما مبلغ خريد مشتريان‌شان بسيار بيش‌تر از انواع ديگر كسب و كارها است. براي مثال يك كسب و كار را فرض كنيد كه توربين‌هاي بادي مي‌فروشد؛ به‌نظر شما اين كسب در يك ماه چند مشتري دارد؟ آيا تعداد مشتريان همچنين شركتي با تعداد مشتريان يك سوپرماركت يكسان است؟
پاسخ قطعا منفي است؛ چراكه يك شركت بزرگ نياز به زياد بودن تعداد مشتريان ندارد، اما حفظ مشتريان قبلي و افزايش كيفيت خدمات براي مشتريان، يكي از مهم‌ترين اولويت‌هاي يك شركت بزرگ است.
همان‌طور كه گفته شد بازاريابي B2B بين دو سازمان در جريان است و در طي اين تعامل، آن سازمان مي‌كوشد تا محصول يا خدماتش را به سازمان ديگري عرضه كند.
پس تا اين‌جاي كار به بررسي كلي مفهوم بازاريابي B2B پرداختيم و دانستيم كه اين نوع تعامل بين دو شركت صورت مي‌گيرد كه آن‌ها سعي مي‌كنند خدمات و فعاليت‌هاي‌شان را براي يك سازمان ديگر عرضه كنند. اما اگر مي‌خواهيد اين موضوع را بهتر متوجه شويد به مثال زير دقت كنيد.
فرض كنيد شما صاحب يك توليدي لباس و پوشاك هستيد و مي‌خواهيد مراحل توليد يك پيراهن را با هم بررسي كنيم. در مرحله‌ي ابتدايي كشاورز پنبه را به ريسندگان مي‌فروشد و آن‌ها نخ توليد شده را به شخص بافنده مي‌فروشند؛ در مرحله‌ي بعدي خياط پارچه‌هاي بافته شده را خريداري مي‌كند و درنهايت بافت لباس را آغاز مي‌كند. همان‌طور كه مشاهده مي‌كنيد در تمامي اين مراحل، كسب و كار قبلي نيازهاي كسب و كار بعدي را برطرف مي‌كند تا بدين شكل كسب درآمد كند.

مزاياي بازاريابي تجارت به تجارت (B2B) چيست؟

بازاريابي B2B مزاياي بسيار زيادي براي شركت‌هاي مختلف دارد كه در اين قسمت تعدادي از آن‌ها را بررسي مي‌كنيم. فرض كنيد شما يك شركت فروش پلاستيك خام هستيد؛ در اين‌صورت شركت‌ها و سازمان‌هاي مختلفي به شما مراجعه مي‌كنند تا بتوانند مواد اوليه مورد نياز‌شان را از طريق شما تامين كنند. در اين‌صورت شما حتي با داشتن ۵ مشتري در ماه نيز مي‌توانيد فروش بالايي را تجربه كنيد؛ چراكه مقدار فروش‌تان، به هر كدام از اين شركت‌ها بسيار بزرگ است. پس اولين مزيت بازاريابي B2B فروش مناسب آن است.
اما مزيت ديگر اين نوع بازاريابي همكاري بلند مدت است؛ به‌عبارت ديگر ممكن است شما به يك مغازه كفش فروشي برويد و كفشي را از آنها بخريد. با وجود اين ممكن است دفعه‌ بعدي كه به خريد مي‌رويد ديگر نتوانيد كفش مورد علاقه‌تان را در آن فروشگاه پيدا كنيد و سراغ فروشگاه ديگري مي‌رويد؛ اما اين داستان در بازاريابي B2B كاملا متفاوت است و معمولا مشتريان شما به مشتريان چند ساله و وفادار تبديل مي‌شود كه البته اين موضوع نيازمند كيفيت خدمات و محصولات شما نيز هست.

بازاريابي B2B به درد چه نوع كسب و كارهايي مي‌خورد؟

شايد براي شما هم سوال شده باشد كه اين نوع بازاريابي براي كدام كسب و كار مناسب‌تر است و كدام‌يك از كسب و كارها از بازاريابي B2B سودي نخواهند برد. درحقيقت اين نوع بازاريابي براي كسب و كارهايي مناسب‌تر است كه با كسب و كارهاي ديگر، تبادلات خدمات و محصولات دارند. اين كسب و كارها با به‌كارگيري درست بازاريابي B2B مي‌توانند هزينه‌هاي توليد و خدمات‌شان را تاحد زيادي كاهش دهند. بسياري از كارشناسان بازاريابي اعتقاد دارند كه در بازاريابي B2B ارتباط فردي شركت‌ها بسيار مهم است و شركت‌هاي مختلف، به‌منظور ايجاد ارتباط بهتر مي‌بايست ارتباطات قدرت‌مند و پايداري با سازمان ديگر داشته باشند. همچنين در بازايابي B2B مشتريان شما به‌طور مداوم خريد مي كنند؛ چراكه نياز به تامين مواد اوليه دارند. شايد براي شما جالب باشد كه در كشور ايران، بعضي از شركت‌ها براي تامين مواد اوليه‌شان مجبور به خريد چند ده ميلياردي در ابتداي هر ماه هستند كه رقم بسيار بزرگي است و در عين حال ارزش بازاريابي B2B را ثابت مي‌كند.
اگر شركت شما از جمله شركت‌هايي است كه توليدات زيادي دارد و مواد اوليه آن توسط شركت‌هاي ديگر تامين مي‌شود اهميت موضوع بازاريابي B2B براي شركت شما دوچندان مي‌شود.

تفاوت بازارهاي B2B و بازارهاي مصرفي

بازاريابي B2B تفاوت‌هاي مهم و خاصي با بازاريابي ‌‌B2C دارد و بهتر است ابتدا كمي بازاريابي B2C را بشناسيد. بازاريابي B2C نوعي ديگر از بازاريابي است كه به‌طور خلاصه مي‌توان گفت در آن، شركت با شخص مشتري در ارتباط است؛ براي مثال زماني كه شما از يك فروشگاه اينترنتي خريد مي‌كنيد بين شما و آن فروشگاه اينترنتي بازاريابي B2C شكل گرفته است. تحقيقات زيادي در مورد تفاوت‌هاي بازاريابي B2B و B2C شكل گرفته است كه حاصل‌ اين تحقيقات مواردي بوده است كه خلاصه‌ي آن‌ها را در اين قسمت بررسي مي‌كنيم.
بازاريابي B2C و بازاريابي B2B رقيب يك‌ديگر نيستند، بلكه دو نوع كاملا مختلف هستند كه هر سازمان متناسب با نيازهايش از آن‌ها استفاده مي‌كند و حتي ممكن است هر دو نوع بازارايابي در يك شركت هم استفاده شوند اما به طرق مختلف.
مهم‌ترين تفاوت‌هاي بازاريابي صنعتي و بازاريابي سنتي آن است كه در بازاريابي B2B خريداران سازمان عقلاني‌تر عمل مي‌كنند؛ چراكه مجبورند با دقت و حساسيت زيادي كالاهاي اوليه شركت را تامين كنند. براي مثال فرض كنيد كه شما قرار است براي خودتان يك جعبه بيسكوييت بخريد و از طرف ديگر براي خريد محصول اوليه كارخانه نيز بايد با يك شركت قرارداد بينديد. حال براي كدام‌يك دقت و وقت بيش‌تري صرف مي‌كنيد؟

استراتژي هاي تاثيرگذار در بازاريابي B2B در دنياي ديجيتال چيست؟

b2b marketing

در دنياي امروز، بازاريابي B2B نيازمند دانستن اطلاعات در زمينه‌هاي مختلف بازاريابي است، اما نكته‌اي كه بسيار مهم اين است كه اين استراتژي‌ها براي هر كسب و كار مختلف است و متناسب با نيازهاي هر كسب و كار، استراتژي‌هاي مختلفي وضع مي‌شود. قطعا بدون داشتن استراتژي مدون و دقيق كه به عنوان يك نقشه راه كامل به ما بگويد چه كار كنيم تا به اهداف‌مان برسيم، موفق نخواهيم شد. طبق آخرين تحقيقات انجام شده مهم‌ترين ويژگي‌هاي يك استراتژي موفق به‌صورت زير است.

  • مشخص كردن اهداف سازمان
  • مشخص كردن مشتريان هدف و طراحي پرسونا
  • اولويت‌بندي كانال‌ها و پلتفرم‌هاي توزيع محتوا و بازاريابي
  • داشتن استراتژي و تاكتيك‌هاي اصولي
  • توليد محتواي باكيفيت و تخصصي
  • آناليز نتايج

چطور بازاريابي B2B را به صورت هدفمند پياده‌سازي كنيم؟

اگر مي‌خواهيد بازاريابي B2B را به شكل هد‌فمند پياده‌سازي كنيد بهتر است يك متخصص و استراتژيست حرفه‌اي را در سازمان‌تان استخدام كرده و اين كار را به او بسپاريد. درنظر داشته باشيد كه اگر مي‌خواهيد از اين نوع بازاريابي نتيجه‌ لازم را كسب كنيد مي‌بايست به‌طور دائم از كارهاي انجام شده در سازمان بازخورد بگيريد و آن‌ها در استراتژي‌هاي بعدي‌تان به‌كار ببريد. هدفمند سازي درست و اصولي اين نوع بازاريابي مي‌تواند فروش‌ شما را بسيار افزايش دهد و شما را به مشتريان معرفي كند در نظر داشته باشيد كه مراحل پياده‌سازي اين نوع بازاريابي موارد پنج گانه‌اي هستند كه در قسمت قبل توضيح داده شد.
جمع بندي
بازارايابي B2B مي‌تواند براي بسياري از سازمان‌ها و شركت‌ها كارآمد باشد و فروش آن‌ها را افزايش دهد، اما اين نوع بازاريابي به سبب حساسيت بالايي كه دارد بايد با دقت زيادي صورت گيرد تا سازمان يا شركت شما دچار زيان نشود. در اين مسير استفاده از يك متخصص بازاريابي B2B نقش بسيار زيادي در موفقيت اين نوع بازاريابي دارد.
مخاطبان شما مديران مياني و ارشد كسب و كارهاي مختلف هستند و بايد با يك برنامه بازاريابي مناسب بتوانيد محصولات و خدمات خود را به آنها عرضه كنيد. در نظر داشته باشيد كه گاهي گردش مالي در اين بخش بسيار بالاست و از سوي ديگر مي‌تواند براي شما مشتري بلند مدت بسازد. بنابراين تلاش كنيد با يك استراتژي درست و مناسب پيش برويد.

منبع: كارسازشو